Mobiliteit

BETERE VOETPADEN

Om overal in Boutersem voetpaden aan te leggen, moeten we aan ieder gezin ongeveer 7000 euro vragen. Dat kunnen we niet doen. We willen vooreerst focussen op het herstel van bestaande voetpaden. Omdat we selectief moeten zijn in het aanleggen van nieuwe voetpaden, zullen we prioriteiten stellen. Dit gebeurt onder meer in functie van de verkeerssituatie. We leggen alles vast in een voetpadenplan, uit te werken in overleg met de gemeenteraad

WEGELVERBINDINGEN

We werken verder aan een wegel tussen de Kerkomsesteenweg en Roosbeek.
Deze wegel zorgt voor een ontsluiting van de historische castellumsite, laat de site Eyckeveld aansluiten bij de de Finse piste (goed voor joggers) en verbindt Roosbeek met de bibliotheek. Het openbaar onderzoek over deze wegel stootte helaas op een aantal bezwaren die we verder moeten bekijken.
Een tweede project is een wegelverbinding vanaf de assistentiewoningen {de Notelaar} het Vlindertje binnendoor naar de Leuvensteenweg (ongeveer rechttegenover de Okay parking). In een latere fase kan deze dan doorgetrokken worden richting Dorpsplein.

MAAR WE DOEN NOG MEER. MOBILITEIT IN ZIJN RUIMERE CONTEXT ...

We gaan met de Lijn in dialoog voor fietsrekken nabij bushokjes.

  • We maken een Ruimtelijk Uitvoeringsplan op voor bijkomende parking langs de velden/grasterreinen aan het station van Vertrijk. We stemmen dit af op de fietssnelweg, fase 2 richting Tienen.
  • Het vervoersplan van minister Weyts wil, spijtig genoeg voor een landelijke gemeente als Boutersem, de Lijn concentreren op de hoofdassen. Voor de overige verbindingen moeten oplossingen ‘op maat’ worden uitgewerkt. Wij willen graag meedenken over dergelijke oplossingen, vooral dan naar de deelgemeenten toe. We zijn ons ten volle bewust van het probleem inzake bereikbaarheid voor heel wat van onze inwoners. Ons engagement om te zoeken naar creatieve oplossingen garanderen we u.

INHAALBEWEGING WEGENHERSTEL

Tot 2012 werd er jaarlijks gemiddeld 100.000 euro uitgegeven aan wegenonderhoud. Dat was ontoereikend, waardoor we een inhaalbeweging moesten starten. De komende jaren zullen we deze inhaalbeweging verderzetten. Op sommige wegen worden we keer op keer geconfronteerd met terugkerende kosten (bv. Malendriesstraat, Kerkomsesteenweg). We willen geplande rioleringswerken of aanleg van een fietspad daarom combineren met de heraanleg van het wegdek. Dat vraagt een vrij zware, maar éénmalige kost en bespaart op herstelwerken later.

PREVENTIE & SENSIBILISATIE

Voor veilig verkeer binnen de dorpskernen en op de toegangswegen willen we optimaal inzetten op sensibilisering en preventiecampagnes rond verantwoord rijgedrag. Er is nood aan een mentaliteitswijziging bij de weggebruikers. Ook politiecontroles blijven nodig en zullen we waar nodig proberen op te voeren. Door de probleemzones inzake overdreven snelheid, sluipverkeer of zwaar vervoer concreet in kaart te brengen, kunnen we gerichter ingrijpen. Naast politiecontroles en campagnes zullen we ook verder strategische verkeersingrepen of creatieve oplossingen aanwenden om de gepaste snelheden af te dwingen. We wensen inwoners hierbij te laten meedenken om tot haalbare oplossingen te komen.